JAN RYLKE Ogrody
Zapraszamy na wernisaż w środę 29 czerwca 2022 roku o godz. 19:00.
JAN RYLKE Malarz i historyk sztuki ogrodowej. Urodzony w 1944 roku. Absolwent Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych w Warszawie (1962). Dyplom na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (1968); rozprawa doktorska (1976); habilitacja (1988); tytuł profesora (2002).
Wieloletni wykładowca Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego (ostatnio Katedra Sztuki Krajobrazu na Wydziale Ogrodnictwa i Architektury Krajobrazu). Od 2013 roku w Katedrze Architektury Krajobrazu Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie. Od 2021 roku – po ponad 50 latach kształcenia studentów architektury krajobrazu – na emeryturze.
Obiekty eksponowane w Galerii Test – obrazy i makiety – charakteryzują poszczególne style w sztuce ogrodowej. Są one związane z napisanym przez Artystę podręcznikiem Historia sztuki ogrodowej, który jest dostępny w Internecie pod linkiem: www.sztukakrajobrazu.pl/historia_sztuki_ogrodowej.pdf.
Podczas wernisażu będzie możliwość otrzymania wspomnianej książki z autografem Autora (liczba egzemplarzy ograniczonaJ).
17 obrazów wykonanych farbą akrylową na płótnie (60 x 80 cm, 2020–2021) oraz 8 makiet sporządzonych z klejonego drewna (30 x 50 x 10-20 cm, 2018). Na obrazach Jan Rylke odwołał się do motywów zaczerpniętych z istniejących, historycznych ogrodów, zaś do „wizerunku ogrodu, pokazującego dominujący w danym okresie wygląd pożądanego otoczenia, dodał współczesny ogrodowi, rzeźbiarski wizerunek człowieka, który pozwala na określenie jego miejsca w tak zorganizowanym świecie”. Makiety z kolei pokazują zastosowany w projektach układ przestrzenny.
Fragment tekstu Grzegorza Borkowskiego, napisanego do katalogu towarzyszącego wystawie:
Zaangażowane zagłębianie się Jana Rylkego w zagadnienia ogrodowej sztuki przywołuje jednocześnie zdecydowanie szerszy ogólnokulturowy wymiar. Prowadzi nas ku rozumieniu wszelkiej sztuki jako dziedziny integralnie związanej z całą kulturą i żywotnością natury. Ogród bowiem jawi się w tej perspektywie jako synteza czy raczej organiczne zespolenie różnych dziedzin twórczości poprzez umożliwienie synergii różnych porządków odczuwania – zharmonizowanie wrażliwości na wymowę architektury, rzeźby, pejzażu – a w rezultacie też i malarstwa.
Ogrody są przecież fenomenami, których tworzenie i świadome przebywanie w nich umożliwia poszukiwanie (ale i odnajdywanie) swojego miejsca w świecie. Miejsca pośród wątków i idei kultury minionych epok i czasu teraźniejszego. Jakikolwiek bowiem, choćby najodleglejszy w czasie kanon ogrodu chcielibyśmy realizować, przyjdzie nam to robić na współczesnej nam ziemi, współdziałać z roślinnością rosnącą w czasie teraźniejszym. W tym sensie sztuka ogrodowa pomaga nam otworzyć się na przestrzenie splatające dorobek minionych epok z naszą współczesnością, pozwala się z niej wynurzyć by w ten sposób intensywniej doświadczać jej specyfikę. Ogrody oferują nam rozliczne ścieżki poznawania świata i siebie jako jego cząstki, Doznawania siebie już nie jako wyalienowanego indywiduum.
Dlatego sądzę, że prezentacja tego malarskiego cyklu nie jest po prostu tylko wystawą malarstwa, lecz raczej wypowiedzią artystyczną o złożonych związkach sztuki z przemianami w kulturze i ze światem przyrody. W całym przedsięwzięciu Jana Rylkego – wyborze tematu, napisanej książce i namalowanych obrazach – dostrzec można postawę wykroczenia poza sztukę redukowaną do jej wyizolowanych dziedzin, określonych przez artystyczne media, stylistyki i konwencje.