Alegorie i inne opowieści – Agnieszka Cieślińska-Kawecka – grafiki i porcelana / Grzegorz Nowicki – wiersze
Wernisaż w środę 14 grudnia 2022 roku o godzinie 19:00
Wystawa czynna do 20 stycznia 2022 roku
AGNIESZKA CIEŚLIŃSKA-KAWECKA
profesor sztuk plastycznych, artysta grafik. Ukończyła Akademię Sztuk Pięknych w Warszawie w 1991 roku. Obecnie prowadzi Interdyscyplinarną Pracownię Technik Klasycznych w rodzimej uczelni. (Od 2015) roku prezes Zarządu Fundacji Stypendia i Nagrody im. Tadeusza Kulisiewicza. Laureatka wielu nagród krajowych i międzynarodowych m in.: Nagroda Kochi International Triennial Exhibition of Prints, Japonia (2006); nagroda The Naka -Tosa Museum of Art., Japonia (2009); nagroda at the 7th Graphic Art Biennial of Szeklerland, Rumunia ( 2022).
Jej twórczość graficzna wpisuje się w nurt figuratywny, eksploatujący wątki inspirowane sztuką czasów średniowiecza i renesansu. W treściach jej grafik widoczne są odniesienia do tradycyjnych sposobów przedstawiania transcendencji i podziw dla fantazji artystów dawnych w zakresie ilustrowania istot i pojęć metafizycznych.
GRZEGORZ NOWICKI
urodzony w 1965 roku, poeta i bajkopisarz. Przez kilkanaście lat prowadził antykwariat w jeleniogórskim rynku. Swoje wiersze i opowiadania, zanim trafią do druku, publikuje na FB. Jest finalistą Plebiscytu Publiczności na najpopularniejszego artystę regionu Nowin Jeleniogórskich 2021. Ma w swoim dorobku kilka wydań książkowych. Jego utwory publikowane były w almanachach, katalogach wystaw, wydawnictwach dotyczących regionu. Czytanie wierszy Nowickiego miało też miejsce na „pandemicznej scenie” Teatru Norwida w Jeleniej Górze. Laureat I Nagrody w Konkursie Literackim Wydawnictwa Ad Rem w 2017 roku.
O idei wystawy Autorka mówi:
„Na przestrzeni wieków pojęcia abstrakcyjne, maksymy teologiczne i filozoficzne wyrażano łącząc obraz ze słowem. Powstałe na bazie ilustracji i emblematów, kody symboliczne nowożytnej Europy określiły zasady ich odczytywania. Odnosząc się do historycznej spuścizny, w swojej pracy inspirowałam się słynnym słownikiem ikonologicznym Cesarego Rippy (1593 r.). Zgromadzone przez autora przedstawienia alegorii potraktowałam jako punkt wyjścia do własnych artystycznych transformacji. Ważnym elementem moich kompozycji są motywy zapożyczone ze zbioru ilustracji Ernsta Haeckla Kunstformen der Natur. Mikroskopowe obrazy organizmów z publikacji Haeckla wykorzystałam jako symbol biologicznej tajemnicy życia. Koncentrując się na estetycznych walorach personifikacji cnót występujących u Cezarego Ripy, zaprojektowałam zbiór postaci, tworzących nowy system pojęć i znaków. Przywołując tradycję literacką symbolicznych przedstawień, wiersze Grzegorza Nowickiego swoją filozoficzną strukturą dopełniają treści Alegorii. Wypełniając je osobistym i humanistycznym przesłaniem. Mam nadzieję, że udało nam się stworzyć oryginalny kod wyobrażeń dla abstrakcyjnych pojęć cnót ludzkich.”