Usługa języka migowego
A A A

Magdalena Szilke i Anna Świtalska-Jończyk / Formy Przemiany

Wernisaż 14 maja, godz. 19:00

14.05–18.06.2025

Formy Przemiany to refleksja nad procesami transformacji zachodzącymi w malarstwie i percepcji odbiorcy. Obie artystki w swojej twórczości eksplorują zagadnienia cykliczności, zmienności i interakcji materii malarskiej ze światłem. Ich prace to nie tylko estetyczna kontemplacja, ale także zaproszenie do wniknięcia w struktury koloru, faktury i kompozycji.

Podczas Nocy Muzeów w Galerii Test będzie można spotkać się z artystkami osobiście.  Będzie to niepowtarzalna okazja, by poznać kulisy ich twórczości w trakcie oprowadzenia po wystawi dowiedzieć się więcej o inspiracjach oraz technikach, które wykorzystują w swoich obrazach. W godzinach: 18:30 – 24:00  odbędą się warsztaty „Rytmy abstrakcji”, podczas których uczestnicy pod kierunkiem artystek stworzą własne kompozycje akwarelowe inspirowane rytmami natury i architektury. Warsztaty będą doskonałą okazją do zapoznania się z techniką akwareli i odkrycia w sobie artystycznej wrażliwości. Nie wymagamy doświadczenia – liczy się kreatywność i otwartość na eksperymenty.

Serdecznie zapraszamy do wspólnego odkrywania świata abstrakcji, koloru i formy!

Na zielonym u góry, różowym u dołu tle znajdują się półprzezroczyste kamyczki, których widać jedynie czerwony zarys. Ustawione w pionie, na środku, z lekki, białym prześwitem po środku.

Magdalena Szilke | „Czerwienie” | olej na płótnie | 100×90 cm | 2024

 
 
Zdjęcie artystki - dziewczyna z włosami do ramion przysłania sobie twarz pędzlem trzymanym od strony brody.

Magdalena Szilke

Magdalena Szilke – Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie studiowała malarstwo sztalugowe w pracowni prof. Stanisława Baja oraz tkaninę artystyczną u prof. Doroty Grynczel. Tworzy w różnych technikach, takich jak olej, akwarela, batik, mozaika czy haft, jednak głównym medium pozostaje dla niej malarstwo olejne. Jej prace prezentowane były na licznych wystawach indywidualnych i zbiorowych, m.in. Totem (Galeria 81 Stopni, 2023), Przejścia (Galeria Autograf, 2017) oraz Triennale Małych Form Malarskich (Galeria Wozownia, Toruń). W 2017 roku została wyróżniona w rankingu Kompas Młodej Sztuki.

 

Pionowy obraz akwarelowy to abstrakcja w błękicie. Po środku znajduje się jasny prześwit, a z boków snuja się pawie oka. Miękkie, rozpływające się formy zlewają się mocno przy ciemnej krawędzi dołu.

Anna Świtalska-Jończyk | „Błękitni wędrowcy” | akwarela | 42×29,5 cm

Dziewczyna w okularach, z długimi blond włosami, na tle swojego obrazu.

Anna Świtalska-Jończyk

Anna Świtalska-Jończyk – Urodzona w 1987 roku, ukończyła Akademię Sztuk Pięknych w Warszawie, uzyskując dyplom w pracowni prof. Krzysztofa Wachowiaka. Zajmuje się malarstwem

akrylowym, akwarelą oraz malarstwem ściennym. Brała udział w licznych wystawach indywidualnych i zbiorowych, m.in. Imaginarium (Galeria Autograf, Warszawa, 2017), Intensywność (Galeria Ł, Warszawa, 2024), Osten Biennale of Drawing (Skopje, 2014) oraz Artystyczna Podróż Hestii (Państwowa Galeria Sztuki, Sopot, 2010). Jest laureatką nagród, w tym II miejsca na Triennale Animalis (Chorzów, 2011) oraz wyróżnienia Fundacji Eibisch (Warszawa, 2013).

 

Wystawa Formy Przemiany to spotkanie dwóch artystek, Magdaleny Szilke i Anny Świtalskiej-Jończyk, których twórcze drogi przecięły się niemal dwie dekady temu. Choć każda z nich wypracowała własny, indywidualny język malarski, łączy je głęboka fascynacja procesem przemiany – w sztuce, w przyrodzie, w człowieku. Ich malarstwo nie jest statycznym zapisem, lecz nieustannym ruchem, dążeniem do uchwycenia chwili przejścia pomiędzy jednym stanem a drugim.

To zaproszenie do odkrywania świata, w którym barwa, faktura i kompozycja stają się narzędziami do uchwycenia ulotnych momentów transformacji. Magdalena Szilke i Anna Świtalska-Jończyk, artystki o odmiennych temperamentach twórczych, spotykają się w jednym punkcie – wrażliwości na cykliczność i przemiany zachodzące w naturze oraz w nas samych.

 

Ich obrazy przypominają ślady procesów, które trwają poza ramami płótna. Pulsujące barwy, organiczne formy i dynamiczne struktury wciągają widza w opowieść o ruchu, czasie i nieustannej ewolucji rzeczywistości. To nie tylko estetyczna podróż – to także próba zatrzymania chwili, wyczucia rytmu i tętna otaczającego nas świata. Jak mówił Heraklit, „wszystko płynie” (panta rhei), a sztuka obu artystek zdaje się tę filozofię wizualizować.

Malarstwo Magdaleny Szilke jest subtelne, pełne harmonii, gdzie forma płynnie przechodzi w światło i barwę. Artystka łączy malarstwo olejne z asamblażem, czasem wprowadzając elementy haftu i mozaiki, by podkreślić wielowarstwowość i materialność obrazu. Jej prace odwołują się do świata organicznych kształtów i minimalistycznych kompozycji, czerpiąc inspirację z natury, ale także z estetyki japońskiej. „Nie chcę zamykać się w jednym nurcie sztuki. Bycie twórczym oznacza dla mnie ciągłe poszukiwanie” – mówi artystka.

Anna Świtalska-Jończyk operuje bardziej ekspresyjnym językiem, koncentrując się na intensywności koloru i wyrazistej fakturze. W jej obrazach pojawiają się dynamiczne zestawienia barw, materia malarska jest gęsta, niemal rzeźbiarska. Artystka eksploruje relacje pomiędzy światłem a powierzchnią, eksperymentując z różnymi materiałami – piaskiem, drewnem, tkaniną. Jak sama mówi: „Malarstwo daje mi wolność, pozwala wyrażać najtrudniejsze emocje poprzez język, który nie wymaga werbalizacji”.

 

Wystawa Formy Przemiany to także refleksja nad sposobem, w jaki odbiorca doświadcza sztuki. Artystki konstruują swoje obrazy jako przestrzenie interakcji – barwa, światło i struktura nie są jedynie elementami kompozycji, lecz środkami kształtującymi doświadczenie widza. Każdy obraz staje się punktem wyjścia do indywidualnej interpretacji, rezonując z emocjami i wspomnieniami oglądającego. To podejście bliskie myśli Merleau-Ponty’ego, który pisał, że „widzenie jest działaniem” – oglądanie obrazu nie jest biernym procesem, lecz aktywnym współtworzeniem znaczeń (Fenomenologia percepcji).

Dzięki zestawieniu dwóch różnych, ale korespondujących ze sobą postaw twórczych, wystawa ukazuje szerokie spektrum malarskiej abstrakcji. To spotkanie delikatności i ekspresji, ciszy i dynamiki, organicznej płynności i surowej materialności. Formy Przemiany nie są jedynie estetycznym dialogiem, ale także opowieścią o poszukiwaniu esencji zmienności – w świecie, w obrazie, w nas samych.

 

Patronaty:

 

 

do góry