Usługa języka migowego
A A A

VII Triennale Polskiego Rysunku Współczesnego

Triennale Polskiego Rysunku Współczesnego to ogólnopolski konkurs organizowany od 1993 roku przez Muzeum Kresów w Lubaczowie. Początki kolekcji rysunku współczesnego w Muzeum Kresów sięgają lat 60. XX w. W latach 80. XX w. kiedy muzeum zostało upaństwowione, postawiono na rozwój zbiorów nie tylko w dziedzinie historii i sztuki regionu, podjęto próbę tworzenia kolekcji sztuki współczesnej wychodzącej poza ramy miejscowej tradycji. Zdecydowano się na organizację ogólnopolskiego konkursu rysunku w formie triennale, z którego część prac (prace nagrodzone i wyróżnione) miały wzbogacać zbiory. Od samego początku celem konkursu było rejestrowanie współcześnie istniejących zjawisk artystycznych oraz umożliwienie prezentacji dorobku artystów w zakresie rysunku. Organizowanie konkursu co trzy lata miało i ma na celu prezentację kształtowania się nowych tendencji i zjawisk w sztuce.W siedmiu dotychczasowych edycjach konkursu organizowanych w latach 1993-2011 wzięło udział 1671 uczestników, którzy zaprezentowali kolejnym komisjom konkursowym 4651 prac reprezentujących współczesne rozumienie i poszukiwania w dziedzinie rysunku będącego podstawą każdej kreacji artystycznej.W tym roku odbyła się już siódma edycja konkursu. W skład jury weszli wybitni artyści i krytycy sztuki: prof. Jacek Szewczyk (Wrocław) – przewodniczący, prof. Dorota Folga-Januszewska (Warszawa), Louiza Karapidakis (Ateny), prof. Leszek Mądzik (Lublin), prof. Jan Pamuła (Kraków), Stanisław P. Makara (Lubaczów) – kurator konkursu. Spośród 527 prac 163 artystów jurorzy wybrali 117 prac 66. artystów do wystawy pokonkursowej, której otwarcie w Muzeum Kresów odbyło się 18 września 2011 roku. Obecnie wystawę można obejrzeć w Galerii Test.

 

Jan Trojan Jodelka Plaszczowa Wystawa w Galerii Test VII Triennale Polskiego Rysunku Współczesnego w Lubaczowie 2011 rok. Rysunek jest bardzo jasny. W centrum w górnej części jest sześcian w perspektywie od dołu. Z lewej i prawej strony oraz z dołu od sześcianu wychodzą ramiona innych, mniejszych sześcianów. Na rysunku widać ukośne, nieregularne linie. Linie kierują się w dół w lewo lub w prawo.

Grand Prix VII Triennale Polskiego Rysunku Współczesnego otrzymał Jan Trojan za zestaw prac pt. Jodełka Płaszczowa. Jury doceniło połączenie idei, warsztatu oraz wrażliwości artystycznej, a także konsekwencję i rygor w realizacji prac.

 

Mateusz Lenart wystawa w Galerii Test VII Triennale Polskiego Rysunku Współczesnego w Lubaczowie 2011 rok. Na rysunku widać ciemnoszare, podłużne i owalne kształty. Kształty układają się w tunel. Na końcu w centrum na górze rysunku jest mały biały prostokąt. Poprzez prostokąt wpada do tunelu delikatne światło.

I Nagroda trafiła do Mateusza Lenarta za stworzenie nowej wartości artystycznej oraz szeroki horyzont techniki rysunku

 

Cyprian Biełaniec wystawa w Galerii Test VII Triennale Polskiego Rysunku Współczesnego w Lubaczowie 2011 rok. Na rysunku widać prostokąt, który przypomina delikatnie pofalowaną tkaninę. Prostokąt jest jasny i ma delikatny światłocień. Wokół prostokąta są ramy, które przypominają ramy z drewna. Ramy są jasne.

II Nagrodę otrzymał Cyprian Biełaniec za niezwykle wysoki poziom warsztatu rysownika i siłę wizualnego odwzorowania oraz współczesną kontynuację tradycji iluzji w sztukach wizualnych

 

Anna Kuc wystawa w Galerii Test VII Triennale Polskiego Rysunku Współczesnego w Lubaczowie 2011 rok. Na rysunku widać nagie ciało młodej kobiety. Kobieta stoi bokiem do widza i ma pochyloną głowę. Rysunek kobiety jest konturowy. Po lewej stronie i na dole widać poziome linie, które przypominają odnośniki.

III Nagrodę przyznano Annie Kuc za konceptualizację formy rysunkowej i zaskakujące wprowadzenie nowego języka do rysunku artystycznego.

Jury przyznało także sześć równorzędnych wyróżnień dla: Ewy Ciszewskiej-Bombskiej, Magdaleny Karłowicz, Violetty Kulikowskiej-Parkasiewicz, Agnieszki Łukaszewskiej, Weroniki Tadaj-Królikiewicz oraz Katarzyny Tomaszewskiej.

 

do góry